dimanche 30 août 2015

Koppeling is vario blijft hangen

Hallo Scooterfreaks,

Ik heb een probleem met mijn Huatian (China) scooter. (Ja ik weet het... wordt aan gewerkt... ;) )

Het gebeurd regelmatig dat ik bij het optrekken als het ware 'terug geduwd' of 'vast gehouden' wordt (alsof de motor blijft hangen en dan schokt de scooter een beetje) maar het is beslist geen inhouden. Ook komt het heel soms voor (wanneer ik meer dan 100km aan één stuk gereden heb en bij mij is dat geen uitzondering) dat het lijkt alsof de koppeling niet terug komt. Dan komt de motor als het ware niet vrij als ik rem en slaat de scooter dus af.

Ik heb het zelfs 1x gehad (bij heel warm weer tijdens een lange tocht) dat ik bij afremmen de motor 'voelde' alsof die tegengehouden werd (het gebeurd meestal niet als ik heel langzaam snelheid verminder, dan komt ie wel los). Toen ik weer wilde optrekken, kwam de scooter amper weg en hoorde ik hard gepiep alsof de wielen vast liepen (je hebt het wel eens wanneer wiellagers van een auto versleten zijn, dat geluid) :confused:

Weet iemand wat dit is of heeft iemand hier ervaring mee?

Ik denk zelf dat het misschien de koppeling is of de vario, maar de koppeling is één van de weinige onderdelen die ik nog nooit 'zomaar' uit elkaar gehaald heb omdat ik begreep dat die op één of andere wijze onder druk staat en je die om je oren kan krijgen als je het los maakt. En hoe kun je zien of een vario (of de rolletjes) versleten is / zijn? :confused:

Even wat het sowieso niet is (heb ik al uitgesloten):
- Vastloper
- Wiellagers of klemmende as (voor of achter)
- Krukaslagers
- Aanlopende V-snaar
- Aanlopende rem (voor of achter)

Graag wat info. Ik sleutel regelmatig, kan veel. Maar dit is even nieuw voor mij. Het was ook maanden weg maar nu is het er weer... :|

Bedankt alvast.

Groetjes.


Koppeling is vario blijft hangen

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire