dimanche 19 juillet 2015

Uitleg: GY6/Kymco laadspanning upgrade

Je hebt een grotere cilinder en een zwaardere accu voor het starten. Maar als je niet regelmatig bij laadt dan gaat het starten weer ruk. Of je hebt xenon en dat wil niet helemaal lekker. Of je hebt een radio/tv/playstation in je scooter gebouwd en je accu is iedere keer leeg. Dan kun je dus overwegen om je laadsysteem te upgraden. Zoek op ebay naar een "GY6 full wave rectifier" en je kunt beginnen.

De meeste Kymco scooters werken met DC spanning, daar ga ik in dit geval ook van uit. Hoe check je dit? Simpel, doet je verlichting het zonder dat de motor draait? Dan werkt je scooter met DC spanning.

Het huidige laadsysteem van Kymco scooters en GY6 scooters gebruikt maar 1 fase van de stator onder het vliegwiel en zet deze om in gelijkspanning om de accu mee op te laden. De overgebleven fase wordt op sommige scooters gebruikt voor de electrische choke. Bij scooters met een 8 pins CDI is echter ook de choke gelijkstroom en stuurt de CDI de choke aan met een gelijkspanning. Daar wordt de overgebleven fase dus niet gebruikt.
Het huidige laadsysteem ziet er dus zo uit:



Zoals je ziet is de stator ook op de massa aangesloten. Om de volledige laadspanning van de stator te kunnen benutten moeten werken met een zwevende massa. Dit doen we door de massadraad van de stator los te halen de in de plaats daar van de gele laadspanningsdraad te verbinden. Hier door gebruiken we alle spoeltjes op de stator in plaats van de helft. Het zal er dan zo uit komen te zien:



Het is dus een kwestie van een draadje omwisselen en een zogenaamde full wave spanningsregelaar plaatsen. Hier onder zie je een foto:



Groene draad lossolderen. Gele draad lossolderen en deze op de plaats van de groene vastsolderen. Lat hier bij op dat je de verbinding tussen de spoeltjes niet onderbreekt. Isoleer het stuk waar de gele draad is losgekomen goed met hittebestendige isolatietape. Doe dit ook op de plek waar je de gele draad eventueel verlengd. Meet na afloop door of er geen kortsluiting is.
Let ook goed op de kleuren van de 3e draad die met de spoeltjes is verbonden. In de foto is deze wit. Bij sommige scooters kan deze ook een andere kleur zijn. Dan is dat meestal roze. Dit heb je later nodig bij het plaatsen van de spanningsregelaar.

De spanningsregelaar vind je vaak in de buurt van het stuur bij de koplamp en toeter. Hier kan een 4 pins connector op zitten of een 5 pins connector. Met een 4 pins connector heb je geluk. Vaak komen de aansluitingen dan overeen maar het kan zijn dat je de aansluitingen in de connector moet verwisselen. Met een kleine schroevendraaier kun je die er uit peuteren. Met een 5 pins connector moet je knippen en met kabelschoentjes werken. Hier onder een overzicht hoe het aangesloten moet worden:

IN1 en IN2: De draden van de stator. Dat is dus de gele draad die je hebt verplaats en de andere draad die wit, roze of een andere kleur heeft. Het maakt niet uit hoe om je die aan sluit.
OUT: Sluit je aan op de draad naar de pluspool van de accu. Vaak is deze rood. Kun je meten met contact uit.
GND: Is de massa. Vaak een groene draad. Kun je meten of er geleiding is tussen motorblok of minpool accu.



Let op! Heb je een 5 pins aansluiting dan is de 5e pin vaak een geschakelde plus. Sluit hier je spanningsregelaar NIET op aan anders rookt je contactslot op.

Ten slotte vervangen we de zekering van de vaste plus voor een 10 amp zekering. De geschakelde plus blijft 7 amp.


Uitleg: GY6/Kymco laadspanning upgrade

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire