dimanche 20 septembre 2015

originele cilinder vinden

Ik ben al een tijdje op zoek naar een vervanger voor mijn originele cpi oliver sport 2008 cilinder. Maar wat voor alternatief ik ook koop, ze zijn allemaal "sneller" dan het origineel. Met als bijkomstigheid dat de rollen veranderd moeten worden anders trekt het niet meer van zijn plek. Met als gevolg dat er gewoon heel veel hoger in toeren gereden moet worden. Onderin doen de andere cilinders gewoon niks of weinig. Nou heb ik van al die cilinders poortmappen getekend, vrij nauwkeurig en nu blijkt dat alle nieuwe cilinders een veel vroegere uitlaattiming hebben (misschien omschrijf ik het verkeerd) dwz de oude cilinder had van deck tot uitlaatpoort een 27 mm de nieuwere cilinders hadden van 23 tot 25 mm van deck tot uitlaatpoort. ik zou graag bevestiging willen dat de nieuwere cilinders dáárdoor vanzelf óók een hoger toerental prettig vinden en daardoor dus ook onderin niet veel doen. Ik zou graag een cilinder vinden die JUIST onderin veel doet. Topsnelheid vind ik niet belangrijk, trekkracht wel en ik denk dat bij het zoeken naar een geschikte cilinder ik zou kunnen letten op die "deck-uitlaatpoort" afmetingen, die rond die 27 mm zou moeten liggen . Klopt dat?
De setup is standaard op de uitlaat na, daar is de begrenzing uit gehaald en daarom ook de sproeier aangepast natuurlijk. Punt is dat met deze setup de originele cilinder genoeg trekkracht had. Deze is helaas kapot gegaan ( gebroken uitlaatpoort door val, uitlaatbevestiging) De nieuwe cilinders geven allemaal veel minder trekkracht bij wegrijden.
Ik hoop dat iemand kan vertellen waarom er geen ECHT originele cilinders zijn of hoe dat zit met die afstand - deck en uitlaatpoort.

ow ja... geprobeerde cilinders: tnt, edge, dmp, dr, en misschien ben ik er nog wat vergeten. \maar allemaal met hetzelfde resultaat. Dwz de dr50 liep het hardst, ongelooflijk na eea aanpassen liep dat zomaar 85 maar ja dat wil ik helemaal niet . de tnt had ook geen trekkracht maar aardig maar liep na korte tijd vast , De dmp cilinder loopt nog het beste en komt overeen met de poortmapping deze heeft nl bijna 26 mm vanaf deck naar uitlaatpoort, wel wat agressievere diameters maar komt het dichts bi het origineel en dat merk je direct met de trekkracht bij optrekken. Laten we eerlijk zijn: gezien de sancties die er tegenwoordig tegenover staan wil je helemaal niet meer te hard kunnen rijden maar trekkracht is wel belangrijk. Met de cilinders die aftermarket vroeger interessant waren, hogere toeren , meer snelheid, das nu niet meer interessant ! Nu wil je hogere trekkracht.

Sterker nog: Doordat ik een andere cilinder ben MOET gaan gebruiken ( nu DMP) heb ik de boel dusdanig moeten opvoeren om nog enigszins trekkracht bij wegrijden over te houden dat daardoor de topsnelheid óók automatisch veel hoger werd. Iets wat ik helemaal niet wil. Gelukkig ben ik qua elektronica nog al onderlegd en heb ik een begrenzer gebouwd die de snelheid netjes meet en de cdi begrensd op netjes de gewenste snelheid van precies 56 km per uur. ( 1 km voor boete, das nl 57 km ) Nadeel van dat alles is wel het verbruik, wat nu gewoon slecht is. Veel beter zou het zijn om een cilinder te hebben die onderin veel doet en bovenin niet veel. Helaas worden er bij de cilinders die her en der te koop worden aangeboden niks verteld over hun power band....


originele cilinder vinden

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire